top of page

Hoe MKB-ondernemers duurzaam groeien: in gesprek met Jolanda Howell, koploperadviseur en oprichter van Met Groene Ogen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen klinkt vaak als een groot en complex onderwerp, zeker voor MKB-bedrijven die al een drukke agenda hebben. Toch laat Jolanda Howell zien dat het ook praktisch en haalbaar kan zijn. Als adviseur voor het Koploperproject in de regio Drenthe en oprichter van Met Groene OgenĀ begeleidt zij bedrijven stap voor stap met het invoeren van duurzaamheid in hun bedrijfsvoering. In deze rubriek van de maand december vertelt Jolanda over haar motivatie, de positieve veranderingen die zij ziet bij deelnemende bedrijven aan het Koploperproject en de organisaties en bedrijven die haar inspireren. Ze deelt waardevolle tips voor ondernemers die duurzaamheid concreet willen maken, en schetst haar visie voor een toekomst waarin duurzaam ondernemen de standaard is.


ree

Kun je jezelf kort voorstellen en vertellen wat jouw rol is binnen het Koploperproject?

Jolanda Howell is vanuit het Koploperproject actief als adviseur voor de regio Drenthe. Met haar brede ervaring in verantwoord ondernemen begeleidt zij MKB-bedrijven door het traject heen en helpt ze hen om duurzaamheid structureel te verbinden met hun bedrijfsvoering.







Waarom ben je betrokken geraakt bij het Koploperproject, en wat spreekt je er het meest in aan?

Vanuit haar ondernemingĀ Met Groene OgenĀ houdt Jolanda zich al jarenlang bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Ze ondersteunt organisaties bij het ontwikkelen van een doordachte strategie om duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid structureel in de bedrijfsvoering te integreren, en dan ook vooral de koppeling tussen theorie en praktijk.


ā€œOndernemers vanuit het MKB hebben het vaak drukken en pakken onderwerpen die te maken hebben met MVO vaak praktisch en ad hoc opā€, vertelt ze. Met haar bedrijf helpt Jolanda hen om duurzaamheid in te bedden in hun organisatie. Haar rol binnen het Koploperproject sluit hier perfect op aan.


Wat zie jij meestal veranderen bij organisaties die deelnemen aan het Koploperproject?

Tijdens de begeleiding ziet Jolanda hoe bedrijven gaandeweg meer zelfvertrouwen krijgen. Er ontstaat rust omdat duidelijk wordt welke stappen gezet kunnen worden, maar óók enthousiasme om verder te gaan. Ondernemers zien nieuwe kansen en ervaren dat verduurzaming hen juist richting geeft.


Welke waarde zie jij voor organisaties die deelnemen aan Het KANNN en aan het Koploperproject?

Deelnemers ontdekken vaak dat ze al veel mooie dingen doen op het gebied van duurzaamheid. Die bevestiging werkt motiverend. Daarnaast zorgt de opbouw van het traject, van nulmeting tot keuzehulp en toekomstblik, ervoor dat bedrijven precies weten waar ze staan en hoe ze verder kunnen. De vertaalslag naar hun eigen praktijk maakt het concreet en toepasbaar.


Daarbij benadrukt Jolanda: ā€œHet samen optrekken met gelijkgestemde bedrijven is zeer leerzaam, bedrijven met een groen hart doen graag zaken met andere bedrijven met een groen hart. Het netwerk van Het KANNN speelt hierin een belangrijke rol, omdat het bedrijven de kans biedt om van elkaar te leren, elkaar te inspireren en duurzame samenwerking te stimuleren.ā€


Welke inzichten of tips zou jij andere bedrijven willen meegeven die aan de slag willen met duurzaamheid?

Duurzaamheid is een breed en soms overweldigend thema. Veel ondernemers weten niet waar te beginnen. Het Koploperproject helpt om snel grip te krijgen en een praktische kapstok te bieden. Jolanda haar advies is dan ook: ā€œKies bewust voor een paar (bijvoorbeeld drie) acties. Kies deze zo dat ze Ć©cht iets veranderen en passen bij jullie bedrijf.ā€ Vanuit die stevige basis kan verder gebouwd worden.


Hoe ziet voor jou de gewenste wereld eruit over 10 jaar?

ā€œHet is een grote vraag,ā€ vertelt Jolanda. Maar als het gaat om duurzaamheid ziet zij een duidelijke richting. Over tien jaar moet het volgens haar vanzelfsprekend zijn dat producten Ć©n de bedrijven erachter zo duurzaam mogelijk zijn, met transparantie en controle als standaard. In haar ideale toekomstbeeld heeft de economie ā€˜true pricing’ omarmd, waardoor ook maatschappelijke kosten worden meegewogen. Bovendien ondernemen steeds meer bedrijven dan natuur-inclusief.


Wie of welke organisatie inspireert jou als het gaat om duurzaamheid, en waarom?

Internationaal noemt Jolanda Patagonia als voorbeeld. ā€œPatagonia vind ik heel inspirerend omdat ze altijd weer die stap verder nemen en als missie hebben de planeet te beschermenā€, vertelt ze. ā€œZeker in de vervuilende textielbranche laat Patagonia zien dat het ook anders kan, Ć©n dat je daarbij een sterke, wereldwijd succesvolle speler kunt zijn.ā€


Ook dichter bij huis vindt Jolanda inspiratie, zoals door bouwbedrijf Bekman BV uit Erica, dat zij heeft mogen begeleiden. De intrinsieke motivatie van dit bedrijf om continu stappen te zetten op het gebied van biodiversiteit, materialengebruik, inzet voor gemeenschap en jongeren laat volgens Jolanda zien hoe krachtig duurzaam ondernemerschap in de praktijk kan zijn.



Heb je het Koploperproject afgerond en zoek je ook een netwerk om mee verder te groeien in duurzaamheid? Sluit je aan bij Het KANNN via www.hetkannn.nl


Iedere maand spreken we met een lid van Het KANNN: ondernemers of organisaties die ooit begonnen met een Koploperproject om hun bedrijf te verduurzamen en nu actief betrokken zijn bij Het KANNN. Ze delen in deze rubriek hun inzichten en de waarde van samen optrekken in de duurzame transitie. Zo inspireren we anderen om ook in beweging te komen.


Nieuwsgierig naar meer inspirerende verhalen van leden? Kijk op https://www.hetkannn.nl/blog






Ā 
Ā 
Ā 

Opmerkingen


bottom of page